STATUT
STATUT
FUNDACJI „Kierunek Kultura”
W TRZEMESZNIE
tekst jednolity
z dnia 7 września 2018 roku
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Fundacja „Kierunek Kultura” w Trzemesznie, zwana dalej „Fundacją”, ustanowiona przez
Andrzeja Leśniewskiego, Dariusza Leśniewskiego, Arkadiusza Wąsowicza, Aleksandrę
Wróblewską – Zielińską, Annę Zielińską, zwanych dalej „Fundatorami”, aktem notarialnym
sporządzonym w Kancelarii Notarialnej Dagmary Dominik, ul. Dąbrówki 28/2, 62-200
Gniezno, repertorium A numer 1.614/2018 w dniu 9.08.2018 r., działa na podstawie
przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2016 r. poz. 40), ustawy z
dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016
r. poz. 1817) oraz niniejszego Statutu.
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3
Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. kultury i dziedzictwa narodowego.
§ 4
Siedzibą Fundacji jest miasto Trzemeszno (woj. wielkopolskie).
§ 5
1. Terenem działalności Fundacji jest cały obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Fundacja może powoływać oddziały, filie i biura w kraju i za granicą.
§ 6
1. Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
2. Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego, który po zarejestrowaniu
będzie podlegał ochronie prawnej.
§ 7
1. Fundacja może ustanawiać tytuły, odznaki i medale honorowe i nadawać je wraz z innymi
nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych
przez Fundację lub dla samej Fundacji.
2. Tytuły i wyróżnienia wymienione w ust. 1 nadaje Zarząd Fundacji.
§ 8
Czas trwania Fundacji jest nieokreślony.
ROZDZIAŁ II
Cele i zasady działania Fundacji
§ 9
Celem Fundacji jest:
1) działalność na rzecz integracji oraz reintegracji osób i grup zagrożonych
wykluczeniem społecznym i kulturalnym;
2) działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
3) podtrzymywanie, upowszechnianie i animowanie dziedzictwa kulturowego,
historycznego i narodowego, tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz
edukacji i rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
4) promocja języka ojczystego, języków regionalnych i gwar;
5) upowszechnianie i rozwój nauki, edukacji, wychowania i kultury fizycznej;
6) organizacja czasu wolnego i wypoczynku dzieci i młodzieży;
7) organizacja czasu wolnego i wypoczynku osób dorosłych i seniorów;
8) organizacja i rozwój turystyki, turystyki kulturowej i krajoznawstwa;
9) promocja kultury, sztuki, dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
10) ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
11) ochrona i poprawa stanu zachowania wszelkich zabytków;
12) prowadzenie badań naukowych, opracowywanie ich i publikowanie;
13) publikowanie materiałów i inne formy popularyzowania celów Fundacji;
14) upowszechnianie i ochrona wolności, praw człowieka, swobód obywatelskich, działań
wspierających rozwój demokracji oraz praw konsumentów w obszarze kulturowym;
15) upowszechnianie ekologii i ochrony środowiska;
16) promocja i organizacja działalności społecznikowskiej oraz wolontariatu.
§ 10
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
1) inicjowanie, prowadzenie i wspieranie (organizacyjnie, rzeczowo lub finansowo)
wydarzeń kulturalnych: organizacji wystaw, seminariów edukacyjnych, lekcji historii,
konkursów i debat, spotkań z kolekcjonerami, autorami książek, naukowcami,
świadkami wydarzeń historycznych, pasjonatami historii;
2) inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań integrujących lokalne społeczności
poprzez poszerzanie ich świadomości kulturowej i dziedzictwa historycznego;
3) prowadzenia działalności badawczej i naukowej w dziedzinie historii i kultury;
4) organizację kampanii społecznych zgodnych z celami Fundacji;
5) organizowanie rekonstrukcji i inscenizacji historycznych i wydarzeń plenerowych;
6) inicjowanie i organizowanie wydarzeń mających na celu ochronę i poprawę stanu
zachowania wszelkich zabytków oraz świadomość społeczną;
7) wydawanie publikacji drukiem i wydawnictw multimedialnych, jak książek,
czasopism, opracowań historycznych, katalogów z wystaw, ulotek, folderów,
informatorów, jednodniówek, map, zgodnych z celami Fundacji;
8) prowadzenie oraz wspieranie (organizacyjnie, rzeczowo lub finansowo) muzeów,
skansenów, placówek muzealnych i wszelkich miejsc upamiętnienia;
9) organizowanie szkoleń, kursów, Uniwersytetu III Wieku, sympozjów, konferencji,
forów naukowych i popularnonaukowych, zgodnych z celami Fundacji;
10) doradztwo i konsultacje w społeczeństwie w zakresie zgodnym z celami Fundacji;
11) organizowanie i propagowanie działań proekologicznych.
§ 11
1. Działalność statutowa Fundacji może być prowadzona jako działalność nieodpłatna
lub jako działalność odpłatna w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku
publicznego.
2. Nadwyżka przychodów z działalności odpłatnej pożytku publicznego przeznacza się
w całości na prowadzenie działalności pożytku publicznego.
§ 12
Fundacja prowadzi odpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie:
1) pozostałego drukowania PKD 18.12.Z
2) działalności usługowej związanej z przygotowaniem do druku PKD 18.13.Z
3) sprzedaży detalicznej książek i wydawnictw prowadzonej w sklepach
wyspecjalizowanych PKD 47.61.Z
4) wydawania książek PKD 58.11.Z
5) wydawania czasopism i pozostałych periodyków PKD 58.14.Z
6) pozostałej działalności wydawniczej PKD 58.19.Z
7) działalności związanej z produkcją filmów, nagrań wideo i programami telewizyjnymi
PKD 59.12.Z
8) działalnością związaną z projekcją filmów PKD 59.14.Z
9) działalności w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych PKD 59.20.Z
10) badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi w dziedzinie nauk społecznych i
humanistycznych PKD 72.20.Z
11) działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów PKD 82.30.Z
12) pozostałymi pozaszkolnymi formami edukacyjnymi, gdzie indziej
niesklasyfikowanymi PKD 85.59.B
13) działalności obiektów kulturalnych PKD 90.04.Z
14) działalnością bibliotek PKD 91.01.A
15) działalnością archiwów PKD 91.01.B
16) działalnością muzeów PKD 91.02.Z
17) działalnością pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowaną
PKD 94.99.Z.
§ 13
Dla osiągnięcia swojego celu Fundacja może wspierać działalność innych osób fizycznych
lub prawnych, których działalność jest zbieżna z celem Fundacji.
ROZDZIAŁ III
Majątek i dochody Fundacji
§ 14
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 600 złotych (słownie: sześćset
złotych 00/100 groszy) wniesiony przez Fundatorów oraz środki finansowe, ruchomości i
nieruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działania.
§ 15
Dochody Fundacji pochodzą z:
1) darowizn, spadków i zapisów;
2) dotacji i subwencji osób fizycznych i prawnych;
3) ze zbiórek i innych imprez publicznych;
4) majątku ruchomego i nieruchomego;
5) sprzedaży własnych wydawnictw i usług;
6) odpłatnej działalności pożytku publicznego;
7) odsetek bankowych;
8) aukcji internetowych.
§ 16
Dochody pochodzące z darowizn, spadków i zapisów mogą zostać przeznaczone na wybraną
przez Fundację, dowolną realizację jej celu, o ile Ofiarodawcy nie wskazali inaczej.
§ 17
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd Fundacji składa oświadczenie
o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko wówczas, gdy w chwili składania
tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi
spadkowe. Decyzja zawarta w oświadczeniu jest ostateczna.
§ 18
1. Fundacja nie ma prawa:
1) udzielać pożyczek lub zabezpieczać majątkiem Fundacji zobowiązań w stosunku do
Fundatorów, członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób,
z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku
pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa
w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki
lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
2) przekazywać majątku Fundacji na rzecz Fundatorów, członków organów Fundacji
lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku
do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie
lub na preferencyjnych warunkach;
3) wykorzystywać majątku Fundacji na rzecz Fundatorów, członków organów Fundacji
lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku
do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu
Fundacji;
4) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą Fundatorzy,
członkowie organów Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie,
na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych
niż rynkowe.
2. O działaniach Fundacji w dobrej wierze przesądza moment nabycia takiej wiedzy.
§ 19
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
ROZDZIAŁ IV
Organy Fundacji
§ 20
1. Organami Fundacji są:
1) Rada Fundacji;
2) Zarząd Fundacji.
2. Fundatorzy mogą zostać powołani do składu Rady Fundacji lub Zarządu Fundacji.
3. Fundatorzy będący członkami Rady Fundacji lub Zarządu Fundacji uczestniczą
w ich pracach na takich samych zasadach jak pozostali członkowie tych organów.
Rada Fundacji
§ 21
1. Rada Fundacji jest organem kontrolnym i opiniującym dla Fundacji.
2. Rada Fundacji składa się z co najmniej 3 osób, w tym Przewodniczącego Rady Fundacji,
który kieruje jej pracami.
3. Pierwszy skład Rady Fundacji powołują Fundatorzy na czas nieokreślony.
4. Członków Rady Fundacji, w tym Przewodniczącego Rady Fundacji, powołuje Rada
Fundacji samodzielnie na czas nieokreślony.
5. Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje na skutek:
1) złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Przewodniczącego Rady Fundacji,
2) utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu,
za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
3) uchwały Rady Fundacji, podjętej w przypadku rażącej niekompetencji, działania
na szkodę celów Fundacji lub samej Fundacji,
4) śmierci członka Rady Fundacji.
6. Członkiem Rady Fundacji nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem sądu
za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
7. Członkowie Rady Fundacji nie mogą pozostawać z Członkami Zarządu Fundacji
w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa
lub podległości służbowej.
8. O działaniach Rady Fundacji zapisanych pkt. 5.2), 5.3), 6 i 7. rozumianych w dobrej wierze
przesądza moment nabycia takiej wiedzy.
9. Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z członkostwem w Zarządzie Fundacji.
§ 22
1. Do kompetencji Rady Fundacji należy:
1) nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątku
Fundacji,
2) zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu Fundacji z działalności Fundacji, w tym
rocznych sprawozdań finansowych,
3) udzielanie Zarządowi Fundacji absolutorium,
4) powoływanie (z wyjątkiem pierwszego składu zarządu Fundacji) i odwoływanie
Członków Zarządu Fundacji, w tym Prezesa Zarządu Fundacji,
5) podejmowanie uchwały o zmianie Statutu Fundacji,
6) uchwalanie wszelkich regulaminów określających zasady pracy Rady Fundacji oraz
obowiązki poszczególnych Członków Rady Fundacji, a także dokonywanie w nich
zmian,
7) podejmowanie uchwały o połączeniu Fundacji z inną fundacją,
8) podejmowanie uchwały o likwidacji Fundacji.
2. Wszystkie postanowienia regulaminów uchwalonych przez Radę Fundacji muszą być
zgodne ze Statutem.
§ 23
1. Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
2. Zebranie Rady Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady Fundacji z własnej inicjatywy
lub na pisemny wniosek co najmniej dwóch członków Rady Fundacji.
3. Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał, zwykłą większością głosów,
w obecności co najmniej połowy członków Rady Fundacji, chyba, że postanowienia
szczegółowe Statutu mówią inaczej. W razie równej liczby głosów decyduje głos
Przewodniczącego Rady Fundacji.
§ 24
1. Członkowie Rady Fundacji nie mogą być zatrudniani w Fundacji na podstawie umowy
o pracę.
2. Członkowie Rady Fundacji mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Radzie Fundacji
zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne
miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
§ 25
(uchylony)
Zarząd Fundacji
§ 26
1. Zarząd Fundacji składa się z od 2 do 3 osób, w tym:
a) prezesa Zarządu Fundacji, który kieruje pracami Zarządu oraz prowadzi dokumentację
Fundacji,
b) sekretarza Zarządu Fundacji, który organizuje pracę Zarządu i pilnuje realizacji
przyjętych zadań,
c) członka Zarządu Fundacji, który wykonuje zadania według podziału dokonanego
przez prezesa a wynikające ze stosownych przepisów prawnych: statutu i regulaminów.
2. Zarząd Fundacji, powołuje Rada Fundacji na czas nieokreślony. W przypadkach
pierwszego składu Zarządu Fundacji oraz braku Rady Fundacji członków Zarządu Fundacji
powołują Fundatorzy na czas nieokreślony.
3. Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje na skutek:
a) złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Rady Fundacji lub w przypadku jej braku na ręce
Fundatorów,
b) utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu,
za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c) uchwały Rady Fundacji, podjętej w przypadku rażącej niekompetencji, działania
na szkodę celów Fundacji lub samej Fundacji, lub w przypadku jej braku powziętej
decyzji przez Fundatorów,
d) śmierci członka Zarządu Fundacji.
4. Członkiem Zarządu Fundacji nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem sądu
za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwo skarbowe.
5. Nie można łączyć członkostwa w Zarządzie Fundacji z członkostwem w Radzie Fundacji.
6. O działaniach Fundacji zapisanych pkt. 3.b), 3.c), i 4. rozumianych w dobrej wierze
przesądza moment nabycia takiej wiedzy.
§ 27
1. Do kompetencji Zarządu Fundacji należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
2) nadawanie tytułów, odznak, medali oraz innych nagród i wyróżnień, osobom
fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Fundację lub dla samej
Fundacji,
3) realizacja celów statutowych,
4) sporządzanie planów pracy i budżetu,
5) zarządzanie majątkiem Fundacji,
6) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
7) zatrudnianie i zwalnianie pracowników oraz ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
8) podejmowanie wszelkich decyzji związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną
przez Fundację, o ile Fundacja ją prowadzi,
9) uchwalanie wszelkich regulaminów określających zasady prac Zarządu Fundacji
oraz obowiązków poszczególnych Członków Zarządu Fundacji, a także dokonywanie
w nich zmian,
10) wnioskowanie do Rady Fundacji o zmianę Statutu, lub w przypadku jej braku do
Fundatorów,
11) wnioskowanie do Rady Fundacji o połączenie i likwidację Fundacji, lub w przypadku
jej braku do Fundatorów,
12) pełnienie obowiązków Rady Fundacji, w przypadku, gdy nie została ona powołana,
13) pełnienie funkcji Likwidatora Fundacji.
2. Zarząd Fundacji co roku przedkłada Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności
oraz roczne sprawozdanie finansowe Fundacji. W przypadku, gdy Rada Fundacji nie została
powołana, Zarząd Fundacji składa sprawozdania z działalności na ręce Fundatorów.
3. Sprawozdania podpisują wszyscy Członkowie Zarządu Fundacji. Przy swoim podpisie
mogą wyrazić zdanie odrębne.
4. Postanowienia regulaminów uchwalonych przez Zarząd Fundacji muszą być zgodne
ze Statutem.
§ 28
1. Zebrania Zarządu Fundacji odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na pół
roku.
2. Zebranie Zarządu Fundacji zwołuje Prezes Zarządu Fundacji z własnej inicjatywy
lub na pisemny wniosek co najmniej dwóch członków Zarządu Fundacji.
3. Forma zwołania posiedzenia jest dowolna. Zaproszenie na posiedzenie winno jednak
dotrzeć do wszystkich członków Zarządu Fundacji na co najmniej 14 dni przed planowanym
terminem.
4. W uzasadnionych sytuacjach nagłych i nadzwyczajnych pkt. 3 nie obowiązuje. Fakt ten
odnotować należy w sprawozdaniu z działalności Fundacji.
5. Zarząd Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał, zwykłą większością głosów,
w obecności co najmniej połowy członków Zarządu Fundacji. W przypadku równej liczby
głosów decyduje głos Prezesa Zarządu Fundacji.
§ 29
Do reprezentowania Fundacji upoważniony jest Prezes Zarządu Fundacji samodzielnie
lub dwaj Członkowie Zarządu Fundacji łącznie.
§ 30
1. Członkowie Zarządu Fundacji mogą być zatrudnieni w Fundacji na podstawie umowy
o pracę. Wszelkie umowy z Członkami Zarządu Fundacji zawiera Prezes Zarządu Fundacji.
2. Umowy o pracę z Prezesem Zarządu Fundacji zawierają pozostali Członkowie Zarządu
Fundacji działający łącznie.
3. Członkowie Zarządu Fundacji mogą otrzymywać wynagrodzenie zapisane w indywidualnie
realizowanym projekcie finansowanym z funduszy zewnętrznych, bądź za odpłatnie
podnajmowane pomieszczenia dla celów związanych z działalnością Fundacji.
§ 31
1. W sprawach majątkowych do 25 000 zł wymagany jest wyłącznie podpis Prezesa Zarządu
Fundacji.
2. W sprawach majątkowych powyżej 25 000 zł wymagany jest podpis minimum dwóch
przedstawicieli Zarządu Fundacji działających łącznie, w tym Prezesa Zarządu Fundacji.
ROZDZIAŁ V
Postanowienia końcowe
§ 32
1. Zmian w Statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji bezwzględną większością głosów,
przy obecności co najmniej połowy członków Rady Fundacji, po zasięgnięciu opinii Zarządu
Fundacji.
2. W przypadku braku Rady Fundacji, decyzję o zmianie w Statucie podejmuje Zarząd
Fundacji bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków
Zarządu Fundacji, po zasięgnięciu opinii Fundatorów.
3. Zmiana Statutu nie może dotyczyć istotnych zmian celów Fundacji.
§ 33
1. Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mogłyby ulec istotnej
zmianie cele Fundacji.
3. Uchwałę o połączeniu Fundacji z inną fundacją podejmuje Rada Fundacji na wniosek
Zarządu Fundacji.
4. W przypadku braku Rady Fundacji decyzję o połączeniu z inną fundacją podejmuje Zarząd
Fundacji.
§ 34
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona
lub w razie wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji.
§ 35
1. Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji,
w drodze jednomyślnej uchwały, przy obecności co najmniej połowy jej członków.
2. W przypadku braku Rady Fundacji decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd
Fundacji, w drodze jednomyślnej uchwały, przy obecności co najmniej połowy jego
członków.
3. Likwidatorem Fundacji jest Zarząd Fundacji.
§ 36
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się na rzecz
organizacji działających na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, o celach zbliżonych do celów
statutowych Fundacji.
Trzemeszno, dnia 7 września 2018 roku.